Hasta la proxima El Salvador !

6 juli 2016 - San Salvador, El Salvador

Ons vliegtuig vertrekt om 12u richting België. Ik heb een heel slechte nacht achter de rug. Ergens ben ik een beetje verdrietig, ik moet mijn geboorteland achterlaten en moet terugkeren naar België .... :(
Ik kan alleen maar denken: 'wanneer kom ik terug?'

Nou ja, aan alle mooie liedjes komt er een einde aan zeker? :)
Het is half 9 en we gaan ontbijten in het restaurantje. We worden er weer zeer goed ontvangen. Iedereen is ontzettend lief voor ons! Ons bordje wordt rijkelijk gevuld met eten :)

Ik besef nu dat deze mensen zo goed zijn voor ons. Ze moeten zo hard werken om rond te komen! Jullie moeten weten: het restaurantje is elke dag open (7 op 7). Om de 2 weken is het eens gesloten op zondag. Wilfredo en zijn vrouw vertrekken om 6 uur 's ochtends naar het restaurantje en sluiten om 22u! Elke dag opnieuw.. hun 'grote' vakantie valt in het eerste weekend van augstus: 5 dagen verlof... Terwijl wij als studenten 2 maand vakantie hebben. Damn. Ik besef maar al te goed dat deze mensen hard moeten werken. En ons geven ze gratis eten en drank a volonté..

Terwijl we er telkens opstonden om te betalen, maar ze aanvaarden ons geld niet.

"Jullie zijn onze vrienden en het is normaal dat jullie gratis eten en drank krijgen." (maar dan in het Spaans) Ergens voelde ik me wel schuldig, deze mensen moeten zo hard werken, terwijl de maaltijden voor ons (5dollar) eigenlijk geen geld is.. Ik vond het zo'n mooi gebaar. Ongelofelijk. Ik ben echt verliefd geworden op dit landje! De mensen zijn hier zo vriendelijk, behulpzaam en zeer gastvrij.

Tijdens het ontbijt kreeg ik het toch wel een beetje moeilijk hoor! Wetende dat ik straks het land moet verlaten.. Achja. Het werd al snel tijd om afscheid te nemen. Wat zeker niet mag ontbreken is enkele afscheidsfoto's :-) Voor onderweg hebben we nog wat snoepjes en nootjes meegekregen.. &Rodrigo brengt ons naar de luchthaven.

Jaja, het is zover .. we zijn aangekomen in de luchthaven.
Het is tijd om afscheid te nemen van Rodrigo. Het was een zeer lieve jongen :-) maar we blijven in contact via whatsapp en facebook !

Verder kan ik alleen maar vaststellen dat het een zeer unieke ervaring geweest is. We hebben heel wat mensen leren kennen, mooie natuur gezien, kennisgemaakt met de mensen, de cultuur, ...
Voor mijn reis hoorde ik alleen maar negatieve dingen over het land; "het is er te gevaarlijk!" "De bendes zijn zeer actief in het land!" "Vermijd aub het openbaar vervoer of de taxi's", enzovoort.. Echt angstaanjagend eigenlijk!

Maar uiteindelijk is alles heel goed meegevallen. Het was een super reis voor mij :-) Dit is alleen maar het begin van iets moois... Ik keer sowieso nog terug naar latijns-amerika... De mentaliteit bevalt mij wel, het klimaat, de natuur, het land, het eten, ALLES eigenlijk :-) Ik voelde mij hier 100% welkom.

Ik ga het toch wel missen hoor.. Ik begrijp ook niet dat zoveel mensen dit mooi landje overslaan!

Ik hoorde altijd maar dat het er gevaarlijk is, wel ik wou dit ZELF ondervinden eigenlijk. Omdat de media toch alleen maar het negatieve in de kijker zet, terwijl men vaak het positieve van een land snel vergeet ;-) En kijk, na het maken van deze reis ben ik alleen maar tot inzicht gekomen dat ik blij en opgelucht ben dat ik mijn geboorteland bezocht heb! Natuurlijk mag je in bepaalde wijken niet rondlopen na 18u, maar hey, je moet het ook niet opzoeken.. In brussel moet je ook niet alleen over straat rondlopen na 23u ..
Gebruik  gewoon je verstand en alles komt in orde. Luister naar de lokale bevolking, zij zullen het wel beter weten en helpen je met plezier :) De mensen van het hotel hebben ons altijd goed geholpen, gaven ons tips wat we wel en niet konden..

k heb nog niet heel het land gezien, maar wat ik nu al gezien heb is gewoon prachtig. En er zullen wel nog mooiere plekken zijn, ben ik zeker van ! :-) Het noorden schijnt ook zeer mooi te zijn (veel natuur enzo)

Ik hoop alvast dat ik mensen heb kunnen overtuigen om naar de het land te reizen. Do not skip El Salvador. Ik kan alleen maar zeggen, het moet op je bucketlist staan! Het is een mooi avontuur geweest. Ik weet dat mijn vriend niet stond te springen om naar dit land te reizen (en ergens ook terecht natuurlijk). Maar hij is erg blij dat hij meegegaan is en heeft er geen spijt van. Meer van dat zou ik zeggen :-)

Ik wil afsluiten met een heel toepasselijke quote:

Travel is to discover that everyone is wrong about other countries - Aldous Huxley