Wat jullie moeten weten..

7 juli 2016 - San Salvador, El Salvador

Aangezien het land El Salvador geen populaire bestemming is omwille van de activiteit van bendes was het voor mij belangrijk om mij goed voor te bereiden.

Wij hebben de reismarkt in Brugge bezocht (super tof evenement!). Je kan er praten met mensen die veel reiservaringen hebben. Zo hebben we een koppel leren kennen die onder andere twee weken in El Salvador reisde, samen met hun twee kleine kinderen. Via hen hebben we leuke hostelletjes gevonden, leuke plekjes gevonden enzovoort. Het is zeker en vast een aanrader :)

Mijn vriend en ik hebben tijdens onze reis altijd een 'Security travel pouch' gedragen. Deze draag je perfect onder je kleren. Ik heb deze gekocht op ebay voor 3 euro, geen geld dus. Terwijl het in AS Adventure ongeveer 20 euro is! Kopen op ebay zou ik zeggen ;) de kwaliteit is even goed! Daar steek je dan best een kopie van je internationale paspoort in, wat geld, je gsm,... Wat wij ook deden was 10 dollar in onze zakken steken voor het geval we toch werden overvallen. Je weet nooit! Laat je internationale paspoort best in het hotel liggen. Want als je deze verliest moet je helemaal naar Panama.....

Ik had gelezen dat je best geen camera of gsm meeneemt. Wanneer ik op reis ben, maak ik graag foto's, dus besloot ik om telkens mijn iPhone mee te nemen! (stiekem kan ik niet zonder) Geloof me, ook in El Salvador heeft iedereen een smartphone hoor :) Zolang je niet pronkt met dure juwelen en dergelijke is er geen probleem. Gewoon goed bijhouden.

Het is meestal aangeraden om met een gids activiteiten te doen. Een Australisch koppel die we leerden kennen zijn alleen naar de watervallen van Juayua gegaan en ook hen is niets overkomen, maar toch.. Onze gids vroeg maar 2 dollar: in ruil daarvoor kreeg je het gezelschap van twee honden. &Carlos (gids) droeg ook een groot mes voor mocht er iets gebeuren.. Klinkt een beetje beangstigend i know haha :p maar we wouden toch geen enkel risico nemen.. En ondertussen krijg je veel informatie over het land, over de bendes, over de koffieplantages enzovoort. Wat zeer interessant is! We hebben ons echt geamuseerd met Carlos, hij was erg vriendelijk. In de watervallen van Juayua zijn er ook kleine tunneltjes, die je brengen van de ene naar de andere waterval! Veel mensen weten dat niet, Carlos heeft mijn vriend meegenomen en zijn via de tunneltjes richting de watervallen gegaan. Zag er heel tof uit :D Ik heb mij dan maar opgeofferd om op de spullen te letten (kuch kuch)

Wat jullie ook moeten weten, het land doet er alles aan om de toeristen te beschermen. Daarom is het ook mogelijk om gebruik te maken van politiemensen, die begeleiden jullie tijdens bijvoorbeeld het bezoeken van watervallen of iets anders. Jullie zijn natuurlijk niet verplicht, maar op sommige plaatsen wordt het aangeraden. Het koppel dat we leren kennen hebben op de reismarkt bijvoorbeeld die gingen naar het dorpje Suchitoto (oosten). Ze gingen naar het parque central geloof ik en daar kan je niet anders dan onder begeleiding van politie naar toe gaan :)

Wat ook even wennen is: in elke winkel (voor apothekers)  of cafés staan er mensen met grote geweren... dat is hier erg normaal. De apothekers hebben zelf tralies voor hun toog.. Allemaal om de bendeleden af te schrikken.

Rodrigo en Wilfredo vertelden ons ook minder leuke verhalen over het land. Zo was er op een avond een jonge kerel (21 jaar) die een bus richting San Pedro Perulapan nam. Hij was onderweg in slaap gevallen en het werd donker. Hij werd blijkbaar wakker in een dorpje waar bendeleden erg actief zijn.

Er zijn twee grote bendeleden in El Salvador: Mara's en Barrio 18-gang. Elke bende heeft hun eigen 'dorp'. Wanneer men dan opeens een vreemde treft (hier deze jonge kerel) vermoord men die onmiddellijk... Het oosten is volgens mij het gevaarlijkste, omdat daar de bendeleden wonen..

Een ander verhaal: we vertrokken 's avonds rond 22u van het restaurantje in Santa Tecla richting ons hotel. Wilfredo bracht ons naar huis met zijn grote auto. De heenreis (overdag) bedroeg ongeveer 10 minuten. De terugreis ('s avonds) was ongeveer 20 minuten! Mijn vriend en ik vonden dat heel vreemd. Wij vroegen Wilfredo wat er aan de hand was, maar hij zei niets... Wij zagen ook bepaalde straten afgesloten, we vroegen aan Wilfredo waarom ze dat deden. Hij vertelde ons dat in die straat het politiekantoor is. 's Avonds worden de straten waar het politiekantoor zich bevindt afgesloten met betonblokken en dergelijke. Ook dat is voor de bendes, omdat bendes soms rondrijden in de straat van het politiekantoor en gewoon beginnen te schieten.. Was een beetje akelig om te horen. 's Avonds is het blijkbaar belangrijk dat je sommige straten dus vermijdt.. :) Maar die avond was er niets aan de hand, Wilfredo nam het zekere voor het onzekere.

Verder is het belangrijk dat je een goede muggenspray met DEET mee neemt! Ik had er enorm last van. Mijn vriend niet, die werd amper gebeten... En ik reageerde ook nog eens allergisch waardoor dat de muggenbeten enorm groot werden! Totaal niet leuk.. 's avonds sliep ik zelfs met een legging, maar helaas. Ook dan werd ik gestoken haha :p de muggen zijn hier zeer actief dus watch out. Ik vond het wel vreemd, want in België word ik nooit gestoken...

Voila, hopelijk hebben jullie er iets aan :) Mocht er iemand vragen hebben: stel gerust.

Groetjes

Lore